Svéd klasszikus heavy metal. E négy szó legkedvesebb a szívemnek zenei téren. (Illetve, bocsánat, három, hiszen "egy szót mondok: heavy metal!") Olyan fantasztikusan magas színvonalú klasszikus heavy metal muzsika egyik országból sem érkezik ilyen mennyiségben, mint a svédektől; olyan dallamérzéke és dalszerzői képessége egyik más nemzet metal zenészeinek nincs; ennyi hihetetlenül jó torkú énekes sehol máshol nem terem, mint ezen skandináv ország bokraiban. És ez már így van huszonévek óta.
megjelenés:
2003 |
kiadó:
Nuclear Blast / HMP |
pontszám:
10 /10 Szerinted hány pont?
|
Dallamos hard rock, ökölrázós heavy metal, kíméletlen power metal, progresszív ízű fémzene, szimfonikus metal, borongós doom stb., a tradicionális kemény zenék megannyi alfaja - bármelyikről legyen is szó, ezek a svédek mindent tökéletesen tudják. De ez csak az én szempontom, a hagyományos értékekhez és dallamos énekhez ragaszkodó öreg headbangeré. Nyugodtan megkérdezhetjük a durva, modern, extrém stb. rockzenék rajongóit, kedvenceik listája biztosan tartalmaz svéd bandát. De még messzebb megyek: ha beszélhetünk egyáltalán igényes popzenéről, az ABBA és a Roxette nevét mindenképpen meg kell, hogy említsük. Szóval, valamit nagyon tudnak ott fenn északon!
A fenti fejtegetés azért volt szükséges, hogy rávilágítsak, miért is van az embernek már-már pozitív előítélete (de legalábbis az átlagnál több bizodalma), ha egy addig nem ismert svéd zenekar lemeze kerül a kezébe. Itt van ugye ez a Narnia. Abban a 98-as évben bukkantak fel (Japánban "természetesen" már 97-ben, de a japán metal színtér ugye egy másik cikk tárgya lehetne - remélem, lesz is valamikor), amikor egyre inkább kezdett visszatérni a köztudatba a klasszikus metal, és azóta is készítik a lemezeket, amelyek közül ez már a negyedik a sorban. Számomra azonban az első és meg kell mondjam, nem véletlenül. Anno ugyanis azt olvastam, hogy az első lemezen dobgépet használtak a fiúk, és általában ez a tény, ha előre tudom - svéd állampolgárság ide vagy oda -, nagyon rossz pontot jelent nálam. Már hogyne jelentene, mikor a markáns (de legalábbis 100 százalékig élő) dobjáték a metal műfaj egyik legfontosabb alapkövetelménye (kellene, hogy legyen). Hiába teljes tehát már a második lemez óta a Narnia felállása, ezután már nem jutottak el hozzám. Persze csapat ignorálása a nagy zenedömpingnek is köszönhető, de nincs az az isten, hogy ez továbbra is így legyen. Mert nagyon-nagyon tetszik ez a lemez!
Ha minden igaz, konceptlemezzel van dolgunk. Mégpedig egy keresztény vonatkozású koncepció vonul végig az 54 perces albumon. Azt ugye lehet tudni, hogy a Narnia keresztény metal banda, és bár nem vagyok biztos abban, hogy erre pusztán a dalcímek és maga a zene alapján is rájönnék; az információ birtokában hallgatva a lemezt, mindenképpen sugárzik a dalokból egy bizonyos vallásos emelkedettség és meghittség. Ha a szövegekre is odafigyelek hallgatás közben, nem csak a háttérben szól a muzsika, akkor pláne ez az érzésem. De vallásos érzület nélkül is nagyszerű élményt nyújtanak ezek a kiváló dalok: az intro utáni The Countdown Has Begun egy gyors, hagyományos heavy metal téma, ami még nem prognosztizálja a lemezben rejlő 10 pontot, de az ezt követő, 7 perc feletti Back From Hell felejthetetlen refrénje és zseniális szólója már előrevetíti, hogy itt valami rendkívüli dolog van kialakulóban. Nagyívű, ötletes énekdallamokban, kiváló riffekben, ízes gitárszólókban, húzós ritmusokban a későbbiekben sincs hiány, időnként a billentyűs is el-elereszti ujjait a klaviatúrán.
A záródalt, a 14 perc fölé kúszó, monumentális The Great Fall Of Mant ugye a lemez csúcspontjának illenék nevezni, de az igazság az, hogy nem tudom a többi szám fölé helyezni, annyira egységesen jó mindegyik. Ráadásul ebben az epikus műben vendégszerepel a Saviour Machine torka, Eric Clayton. Jómagam csupán mostanában ismerkedem a Megváltó Gépezet borongós muzsikájával egy dupla DVD segítségével, de ez a hang annyira jellegzetes, hogy ezer között felismerhető. Sőt, bátran mondhatom, hogy, talán Clayton jelenlététől függetlenül, a dalban konkrét SM-hatások köszönnek vissza, ami még érdekesebbé, változatosabbá teszi az eddigi legnormálisabb borítójú Narnia lemezt. Pontosan azért nem is emelhetem a többi dal fölé ezt a kvázi címadót, mert stílusában annyira eltér azoktól. Mégis csak vele együtt lehet egységes, kerek egész ez a nagyszerű album, mint ahogy a gyűjteményem is csak a többi Narnia lemezzel lehet teljes. Na jó, lehet, hogy a dobgépes anyagot kihagyom...