Nevezzük bárhogy is az aktuális fellépésnek helyt adó épületet, Ákos arénakoncertjei mindig különlegesek. Évek óta szinte magától értetődő természetességgel, mondhatni szertartásosan vonulunk az éves nagy találkozó helyszínére szemet és fület kényeztetni, miközben a „hogyan kezdődött?" kérdésre a választ egyre kevesebben adhatják első kézből. Pedig éppen a mai napon harminc éve kezdődött, 1994. április 30-án adta első szólókoncertjét Ákos a Budapest Sportcsarnokban. Ez volt a Test lemez bemutatója is, amelynek kiadása szűk két hónappal előzte meg ezt az eseményt, immár teljes fegyverzetben mutatva a szólósikerek felé törő főhőst. Dúdolni halkan, Láss bennem mást, Áradás, és egy felejthetetlen koncert. Ezekre emlékezünk.
megjelenés:
1994. március 7. |
kiadó:
BMG-Ariola |
producer: Ákos
zenészek:
Ákos - ének, billentyűk, gitár
Madarász Gábor - gitár Fekete „Samu″ Tibor - basszusgitár, billentyűk Lepés Gábor - billentyűk
Dorozsmai Péter - dobok, billentyűk Háry Péter - basszusgitár Hauber Zsolt - billentyűk játékidő: 50:27 1. Invokáció (Prológus)
2. Test 3. Ki helyett szeretsz?
4. Csak te vagy
5. Swimming (I Dive Into You) 6. Dekadens 7. Dúdolni halkan 8. Idelenn idegen
9. Áradás
10. Do We Bow?
11. Csillagok alatt 12. Láss bennem mást 13. Az indulat dala 14. Epilógus Szerinted hány pont?
|
A tavaly indult és idén folytatódó Harminc év koncertsorozat keretében is szóba kerül, hogy mennyire fontos volt Ákos számára az 1993-as év és a Karcolatok album, amely egy máig töretlen népszerűséggel futó szólópályafutás nyitánya volt. Nem kevésbé voltak lényegesek azonban az ezt megelőző és követő esztendők. 1992-ben megjelenik a Bonanza Live Banzai című koncertalbum, annak bizonyságául, hogy a pár év leforgása alatt egészen valószínűtlen népszerűségi szintre jutó, rajongói részről szinte vallásos áhítattal követett Bonanza Banzai sokadszorra is meghódította azt a Budapest Sportcsarnokot, ahová előttük a hazai előadók közül egyedül Demjén Ferencnek volt bejárása. Pályafutásuk megkoronázása volt a szintén ebben az évben megjelent Elmondatott című album, és nagyjából ez volt az a pont, ahol a csúcsok csúcsán el kellett gondolkozni a hogyan továbbról. Az Elmondatott volt az utolsó lemez, amit a klasszikus hármas felállás teljes egységben rögzített, majd megkezdődött a banda lassú agóniája.
Menczel Gábor billentyűs szépen lassan kivonta magát a Bonanza ügyeiből, és az üzleti élet felé fordult, miközben Hauber Zsolt és Kovács Ákos között komoly viták zajlottak a folytatás mikéntjét illetően. A már akkor is millió irányba tapogatózó Ákos szélesebbre tárta volna a zenekar zenei spektrumát, majd miután a Fábián Tibor menedzserrel megerősített zenekari demokrácia ezt a törekvést leszavazta, az énekesben megfogant a szólólemez készítésének ötlete. A Tom-Tom Stúdió produceri gárdája, a Korál akkori felállásából is ismerős Dorozsmai Péter és Fekete „Samu" Tibor szárnyai alá vette az ifjú Dave Gahant, és B. Bíró Zoltán társaságában elkezdték dalokká formálni Ákos akusztikus gitáron íródott ötleteit. A rá következő évben, a továbbra is tömött sorokban érkező Bonanza-kiadványok és Ákos diplomaszerzésének árnyékában végül összeállt és meg is jelent a Karcolatok anyaga. A lemezzel kapcsolatban senki nem fogalmazott meg különösebb elvárásokat, és az egyértelműen nem is azzal a céllal íródott, hogy a Bonanzából való kiugrás nyitánya legyen. Az elsöprően sikeres fogadtatás azonban mindenkit elgondolkodtatott.
A Hello című dal és a kapcsolódó klip óriási sikere húzta magával a Karcolatok albumot is, amely valójában nem volt más, mint egy meglehetősen eklektikus válogatás Ákos korai szerzeményeiből, olyan zenészek közreműködésével, mint a dzsesszgitáros László Attila, az Ossian akkori alapembere, Maróthy Zoltán, vagy éppen ifj. Rátonyi Róbert zongorista. A mondhatni kedvtelésből elkészített anyag egyből a hazai lemezeladási lista harmadik helyén kezdett, majd nyolc (!) héten át vezette azt, végül pedig természetesen be is aranyozódott. Nem mondhatnánk, hogy ettől teljesen függetlenül, de az 1994-es év már a búcsúzásról szólt a Bonanza Banzai számára. Hauber/Kovács koprodukcióban elkészült még a Jóslat album, majd egy újabb BS-koncerttel elköszönt a rendszerváltás környékének meghatározó tinizenekara.
Ákost tulajdonképpen egy koncertmeghívás ébresztette rá az előző év nyarán, hogy szólóművésszé vált, hiszen a szervezők felkérésére előbb bólintott rá, hogy a U2 előzenekaraként fellépjen a Népstadionban, mint hogy egyáltalán összeállt volna körülötte egy koncertképes felállás. Utóbbi fellépésre csatlakozik be mellé a Mex gitárosa, Madarász „Madi" Gábor, a Hello klipje pedig Lepés Gábor billentyűst ösztönzi telefonhívásra, így a Dorozsmai/Samu párossal együtt pedig gyakorlatilag meg is lett az a csapat, akikkel a soron következő évtized diadalmenetét együtt éli meg a főhős. Szintén ők lesznek azok a zenészek, akikkel a Test című, második Ákos-szólólemez is elkészül, amely sok tekintetben az első a sorban. A Karcolatoktól eltérően ez már egy céltudatos alkotó koherens munkája, az itt is szép számmal elszórt slágereken átívelő, nagyon is megélhető hangulati ívvel. Az album gerincét természetesen továbbra is Ákos dalai adják, de akad itt még szintikirály Hauber-szerzemény (Csak te vagy, Láss bennem mást), Madi és Samu a lírai Dúdolni halkant jegyzik zeneszerzőként, az Idelenn idegen alapjai pedig Dorozsmai Pétertől érkeznek. A komponálás helyszíne Ákos Honvéd utcai lakásának sufnija volt, amely ekkoriban még csak előképe volt a későbbi komolyabb házistúdiónak. A főhős gyakorlatilag magára zárta az ajtó két szinti társaságában, és nagyon igyekezett megteremteni saját hangzását.
Divat azzal vádolni Ákost, hogy a szövegeit dalszöveg-generátor állítja elő, és ez esetben a program már harminc évvel ezelőtt készen állt, hiszen a Testen teljes kiforrottságában jelen van a védjegyzett szövegvilág. Azóta is sokan, sok helyen próbáltak hasonló „kliségyűjteményt" felépíteni, és a legtöbb alkalommal ennek az igyekezetnek csupán egy nagy nyögés lett a vége, mert bizony mondanivalóban gazdag, mégis azonnal énekelhető magyar nyelvű dalszövegeket sosem volt könnyű írni. Nem állítom, hogy minden pillanatban olajozottan működött a „gépezet" az elmúlt harminc évben, de ha valahol, hát a Test albumon csúcsra járt. A Jóslat ebből a szempontból már nem volt ilyen szerencsés, a szájíz is más volt persze azon az anyagon, ihletettség dolgában vitathatatlanul elviszi a pálmát ez a lemez. Ákos olvasottsága és dallamérzékenysége eleve kiemelte őt az eminensek közül is, a hátteret pedig sokat látott, tapasztalt arcok és lelkes fiatalok együttese biztosította. Az egyetlen ezen része tehát hibátlannak látszott, és úgy tűnt, a másik oldalon a közönségét is bámulatos gyorsasággal megtalálja.
A Test címadó dala rögtön százszázalékos Ákos, őt hallhatjuk minden hangszeren, Madi csak színesít itt-ott, a háttérvokált Tunyogi Bernadett és Jamie Winchester vastagítja. Hamar a bőr alá kúszó, büszke programadó nóta ez, természetesen az aktuális osztálykirándulásunk soundtrackje is egyben. A Ki helyett szeretsz? beköszönésével megérkezik a zenekar is Ákos mellé, a hangszerelés a fretless basszuson közreműködő Háry Péter és Lepés Gábor munkája, és azt hiszem, erre mondják, hogy lélegző. Remek példa arra, hogy ezen a lemezen még a nem egyértelműen sikervárományos témák is slágerré értek végül. A Csak te vagy a változatosság kedvéért Hauber-szerzemény, itt a hangszerelés is Zsolt érdeme, ennek megfelelően tobzódik a vastag szintetizátorszólamokban, mégse mondanád rá, hogy a Jóslatról maradt le. Köszönhető ez Madinak a hangképbe szépen belesimított díszítéseinek is, nem véletlenül szerette a zenekar és a közönség egyaránt a koncerteken. A Swimming (I Dive Into You) a lemez első angol nyelvű dala, újabb nagyszerű hangszerelés a Háry/Lepés párostól, egy álomközeli Ákos-témára.
A Dekadens lényegesen lendületesebb téma, gitáralapú támadás, bújtatott, agyafúrt billentyűs témákkal a háttérben, a hangszerelő Samu és Hauber Zsolt érdemeit gyarapítva ezzel. A Dúdolni halkan a lemez vitathatatlanul legfogósabb slágere, Madi és Samu grandiózus zenéje, plusz Ákos, a trubadúr. Visszaköszön a Karcolatok világa, sírni volna most jó. Természetesen klip is dukált hozzá, amelyet Rohonyi Gábor rendezett és Szatmári Péter rögzített filmre (!), és amely képi világában a Hello hagyományait folytatta. A B oldal az Idelenn idegennel indul, Dorozsmai Péter zenéje és hangszerelése, újabb elkoptathatatlan koncertfavorít, amely időről időre visszalopakodik a setlistbe, legyen szó bármelyik Ákos-korszakról. Az Áradásra ugyanaz igaz, mint a címadóra, ez a dal már inkább az Indiántánc világa, talán ezért sem készült rá klip, pedig szinte követeli magának, ahogy hallgatod, máris látod magad előtt a közös áhítatban együtt éneklő rajongóhadat. A Do We Bow?, mondhatni, elbújik ezen a ponton, pedig jó kis nóta újfent, Samu hangszerelése a Dekadens vonalán mozog, a koncertklipje pedig roppant hangulatos.
A Csillagok alatt képében a Ki helyett szeretsz? világa tekint vissza a B oldalra, a Háry/Lepés-féle hangszerelés csodásan él a Testen, a fretless bőgőt mintha pontosan ilyen környezetbe teremtették volna. Újfent elcsodálkozunk rajta, hogy az Áradáshoz hasonlóan ez a tétel sem kapott klipet és ezáltal nagyobb figyelmet. Az album másik kiemelt nótája a Láss bennem mást lett, egy újabb Hauber-szerzemény, amelyre Ákos és Madi hallható élvezettel dobálják rá a gitárdíszítéseket, és amelyre megint csak Háry Péter fretless bőgője teszi fel a koronát. A klip igazán emlékezetesre sikerült a testfestéssel, amely hosszú órákig készült azért, hogy Kovács Úr megTESTesíthesse az őselemeket. Érdekesség, hogy a két klipet egyazon napon rögzítette a Rohonyi/Szatmári páros, ráadásul az angol nyelvű verziókkal (My Song For You, Secret Self) együtt. A záródal minden Ákos-albumon kiemelt fontossággal bír, és Az indulat dala remek hagyományokat folytat, és komoly mélységeket jár be. Nem egy agyonjátszott tétel a repertoárból, pontosan azért, mert nem lehet bármikor elővenni.
Amott valami véget ért, itt pedig elkezdődött: 1994. április 30-án Ákos lejátszotta első önálló koncertjét a Budapest Sportcsarnok színpadán, a Tunyogi-testvérek és a Dorozsmai-Samu-Lepe-Hauber-Madi kvintett társaságában, természetesen csordultig telt ház előtt. A maximális fokozatú belépő után természetesen országjáró turné következett, a Test album mindeközben a harmadik helyen nyitott a MAHASZ Top 40-en, és öt hét után aranylemez lett, majd később a Karcolatokhoz hasonlóan angol nyelvű verzióban (All Is One) is megjelent. Szinte felsorolhatatlanul gazdag szólópályafutást indítottak útjára ezek az események, bajtársak jöttek-mentek, és manapság, röpke harminc év elteltével a Dorozsmai-Samu-Lepe-Madi-Ákos felállású zenekar éppen a tavaszi koncerteket zúzza vonós szekció és kórus kíséretében, a repertoárban természetesen a Test dalaival is. Ezt nevezik tartós sikernek, jól mondom?
Hozzászólások
Fent nevezett uriember finoman szolva sem a szivem csucske. Nem azert, mert nem o a metal demon (Mike Oldfield vagy az R.E.M sem az). Siman van itt helye. Akos is eredetileg rock/metal gyokerekkel rendelkezik. Az arca nem kicsi es azert annyira nem nagy jatekos, mint gondolja magarol, de ez most mas kerdes.
Az első bejegyzésemben kétszer is szerepel a hiányolt szó.
kihagytál egy fontos szót: szerinted
Így van, nem tetszik, mert nincs keresnivalója az oldalon.
Nem azt mondtad hogy nem tetszik, hanem hogy nincs keresnivalója az oldalon.
Valószínüleg az oldal szerkesztői, írói, akik fáradhatatlanul teszik a dolgukat nem ijedték összevissza az alsónadrágjukat a beírásom kapcsán, hisz ők tudják, hogy minden egyes cikkük nem szólhat mindenkihez, nem tetszhet mindenkinek. Csak az ilyen önkéntes rendőr érzi a késztetést, hogy engem a rendetlenkedőt helyre tegyen.
"Egyszer az oroszok, másszor a németek tőrtek előre. Majd egyszer csak megjelent az erdész és mindenkit kizavart az erdőből!"
Tedd hozzál, hogy a te nézőpontod szerint! Könnyen lehet hogy más nem így gondolja. Vajon akkor igaza van vagy nincs? A már jól ismert jelzők és egyéb panelek alkalmazása azt mutatja, hogy a szerző elfogódott és még bunkó is. Ez nem egy kibeszélőshow pöcegödre hanem egy szinvonalas zenei szakportál. Érdemes a helyhez megválasztani a stílust.
Lyézusom.
Amikor az olvasó jobban tudja, minek van keresnivalója az oldalon, mint azok akik évtizedek óta írják azt.
Sokszor előfordulnak itt a Shock-on olyan írások, melyek alanyainak szerintem nincs itt keresnivalójuk, de széles és befogadó a közönség, szóval átugrom és tovább haladok.
Attól még igaza van.
Ha lenne még 4-5 Ákos ebben az országban, az originális hiányosságai sokkal szembetűnőbbek lennének sokkal több ember számára.