Szóval ez itt az 1987-es So turné replikája, rengeteg flashbackkel, az eredeti zenekarral, és egy megöregedett Peter Gabriellel. Utóbbi azért tűnhet minden racionalitás ellenére valószínűtlennek, mert a zenészei erről mintha megfeledkeztek volna, legalábbis ha Tony Levinre és Manu Katchéra néz az ember (márpedig velem folyton ez történik), elhiszi mégis, hogy az idő megállítható. Szerencsére a főhős nem képzeli magáról, hogy ő ma is egy sledgehammer, azok a bizonyos mozdulatok itt már inkább csak jelzésértékűek, ahogy a Levin-Rhodes-Gabriel trió színpadi tánca is.
időpont:
2014. május 6. |
helyszín:
Budapest, Papp László Budapest Sportaréna |
Neked hogy tetszett?
|
Nincs más hátra, mint leakasztani a fogasról a legszebb horgászmellényünket, dumálni egyet a közönségünkkel (nem egyszer annak anyanyelvén), újra és újra megalázó tökélyre vinni az előadóművészetet, közben precízen felhívni a hallgatóság figyelmét a bakijainkra is, és végül egyszerűen csak hagyni, hogy varázsoljon a meglepetésre ma is kész színpadtechnika. Valaki mellettem előzetesen azt vizionálta, hogy túl van ez kalibrálva. Ezzel szemben a tartalom és a forma tökéletes összhangját láthattuk – néhány szerencsés immár sokadszorra.
Nem szabad azonban elhallgatni, hogy amikor egy hétköznap estén három órán keresztül folyamatosan öntenek dalokat a fülünkbe, azt az emberi szervezet fájdalmasan hosszúnak érzékeli. Gabriel két és fél óráját megtoldották ugyanis a vokalista lányok önálló műsorával, ami egy szép, kedves és kellemesen rövid felvezető aktusa volt a főműsornak, de a kora esti örömzene így végül éjszakai maratonná fajult. Becsületére legyen mondva, a koros házigazda mindvégig talpon volt: először Jennie-t és Linneát konferálta fel (magyarul!), majd saját magát is bejelentette, és ismertette az este étlapját a terítékre kerülő három fogással. A program jó ismerősünk volt, ha nem máshonnan, akkor a mozikban már vetített Back To Front koncertfilmből: rivaldafényes, matiné-hangulatú nyitány, majd egy olykor saját maga inverzébe hajló best-of az elvárt technikai bravúrokkal, végül a So album, ahogy anno lemezre karcolták. Utóbbira talán nem lenne szükség mindenáron, hiszen a kilenc tétel némelyike eleve nem koncertnóta, de elhisszük azt is, hogy ennek most így kell lennie.
A minimál látszatot keltő, hi-tech színpadképek nagy barátjaként lenyűgöző volt élőben is szembesülni végre a szigorú kompozíciós rend szerint emelkedő és süllyedő „lámpazsiráfokkal", testközelből figyelni a zenészek és a technikai személyzet szakadatlan munkáját, a színpadi közelség oltárán ezúttal feláldozva a nagytotálok által közvetített vizuális gyönyört. Nem túloz, aki azt mondja, hogy a bőgős létére irgalmatlan hangszerparkot mozgató Tony Levin mindenkori soundja túl volt vezérelve, de nem is érzi a lényeget, aki hosszan képes volt erre figyelni. Feszült az energiától és a feelingtől a nyugdíjas arcok tűzijátéka, az elvárt virtuóz vokális és hangszeres teljesítmény, no meg a makulátlan hangzás feltette a koronát a timecode-ra pattogó koreográfiára, miközben a produkció mégis a humán faktor összetéveszthetetlen illatát árasztotta magából. Nem csupán azért volt ok a meghatódottságra, mert minden egyes blokk külön bejáratú katarzisok sokaságával bírt, de azt is éreztük, hogy mindennek a saját életünk szempontjából is alapvető mondanivalója van. Ennél többre pedig egyetlen művészember sem törhet.
A következő hónapokban Peter Gabriel ismét állandó vendég lesz a nappalinkban, némi csodával megtámogatva pedig szólhat még hasonlóan tisztán és hangosan az elkövetkező években is ez a zenekar. Nekem ugyanis egyelőre nincs még hiányérzetem, én ezt az embert szüntelen kedvelem.
További fotók:
Peter Gabriel