Legutóbb 2013 végén járt nálunk a Therion, méghozzá a Vovin lemez születésnapja kapcsán előadott speciális programmal. Már akkor, sőt, az azt megelőző 2012-es bulin is azzal búcsúzott a csapat főnöke, Christofer Johnsson, hogy a készülő Therion-rockopera miatt egy időre nélkülöznünk kell majd a csapatot. Azóta eltelt bő két év, és bár az említett mű máig sem született meg, sőt, túl sok konkrétum sem ismert róla ezidáig, 2016 januárja mégis turnén találta a zenekart. Mivel pedig a Therion különösen jó kapcsolatot ápol a magyar rajongókkal, természetesen ezúttal sem kerülték el az országot.
Az est nyitócsapata, az orosz Imperial Age műsorára sajnos képtelen voltam odaérni, pedig a dekoratív, a buli után órákon keresztül a rajongókkal fotózkodó hölgyekkel felálló brigád ha máshogy nem is, vizuális szempontból tuti, hogy maradandó élményt okozott volna. Így viszont a Belső-Mongóliából érkezett Ego-Fall tagjaival kellett beérnem, akik bár zeneileg túl sok újdonságot nem hoztak, nagyon meggyőző koncertet adtak. Marcona metaljukban a legfőbb érdekesség saját népzenéjük dallamvilágának szerepeltetése, koncertjük azonban nem is emiatt volt igazán szórakoztató, hanem végtelenül szimpatikus és lelkes kiállásuknak köszönhetően. Maximális profizmussal rakták össze vizuális dolgokra is odafigyelő produkciójuk, a közönségsiker pedig nem is maradt el.
időpont:
2016. január 22. |
helyszín:
Budapest, Barba Negra Music Club |
Neked hogy tetszett?
|
Az est utolsó kvázi-„előzenekara" a Luciferian Light Orchestra volt, bár esetükben talán nem is épp megfelelő megjelölés eme titulus, ez ugyanis egy Christoferhez köthető projekt, hiszen dalaikat kivétel nélkül a Therion főnöke írta az évek alatt. Azonban mivel ezek nem igazán passzoltak az anyacsapat zenei világához, inkább a fiókba kerültek anno. Onnan azonban a nyughatatlan svéd fickó most előszedte őket, és névtelenségbe burkoló zenészkollégákal életet lehelt a dologba, azaz bár nem játszik a koncerteken, mégis az ő gyermekéről van szó. Bár hivatalosan nem tudni, kik alkotják a LLO-t, nem volt nehéz beazonosítani az álarcok mögött rejtőző Christian Vidalt és Nalle Pahlssont, azaz Grizzlyt, akik a Therion előtt kvázi bemelegítésként a LLO-val is játszottak kicsit. Az eltérés az anyacsapathoz képest annyi volt, hogy Grizzly bőgő helyett gitározott és sokat énekelt is, de a csapat központi figurája nem ő, hanem a jószerivel teljesen ismeretlen, fiatal finn énekesnő, Mari Karhunen, akinek nevét csak komoly kutatómunka után sikerült megtudnom, méghozzá testvérének egyik facebookos posztjából.
Mari magával ragadó jelenség, ez nem vitás, színpadi előadásmódja is megkapó, ahhoz viszont kellett pár szám, hogy eldöntsem, valóban jól, vagy inkább csak egyénien énekel-e. Végül az előzőnél maradtam, azzal, hogy különleges, sejtelmes, nem kevés erotikát magában hordozó előadásmódja inkább a könnyedebb dolgokhoz passzol igazán. Márpedig a Luciferian Light Orchestra egyes dalai annak ellenére is eléggé therionosak, hogy általában valóban sokkal rockosabb, szellősebb a megközelítés, Mari azonban ezekben kevésbé erős. Később, a Therion koncertje alatt beugrott a Les Fleurs du Mal lemez egyik francia sanzonjának előadására, amelyben minden túlzás nélkül remekelt, egyértelműen leszűrhető volt tehát, hogy ebben a közegben mozog igazán otthonosan. Nem hallottam korábban a Luciferian Light Orchestrát, de azóta begyűjtöttem a lemezüket, a koncert alapján ugyanis egyértelműen lejött, hogy ennek a formációnak is sajátja az a fajta igényesség, melyet a műsort hátulról figyelő Christofer munkáitól már megszokhattunk.
Legutóbb a Vovin-buli indítása kapcsán írtam, hogy nehéz lenne erősebb kezdést összerakni, mint az akkori volt. Hogy ez végül sikerült-e vagy sem, az persze egyéni ízlés kérdése, de az biztos, hogy a koncertindítás kapcsán a Therion megint nem bízott semmit a véletlenre. Ezúttal a Secret Of The Runes négy slágertémája gondoskodott róla, hogy már az első pillanatoktól fogva hatalmas hangulat alakuljon ki. Mivel pedig előre bejelentetten best of műsorral készült a csapat, tényleg a legismertebb, legkedveltebb dalaik voltak műsoron, a Barba Negrát nagyjából kétharmadig megtöltő publikum legnagyobb örömére. A felállás az elmúlt években megszokotthoz képest annyiban módosult, hogy Lori Lewis elhagyta a fedélzetet, helyét pedig egy bizonyos Chiara Malvestitu vette át, aki bár kevésbé dekoratív, hangjával viszont egyértelműen nem vallott szégyent. Lori persze hiányzott, hiszen a hosszú kooperációnak köszönhetően ő is a zenekar emblematikus figurájává vált, de őszintén szólva Chiara meggyőzően pótolta.
A férfi énektémákat ismét egyedül Thomas Vikström hozta, az alt szólamért pedig lánya, az ezúttal rózsaszín hajjal, és meglehetősen előnytelen, csöcskidobós szettben domborító Linnea felelt. A műsor pedig a szokásos volt: némi ripacskodással és elsőrangú vokalizálással elővezetett Therion-alapvetések két órában, a Theli utáni időkre koncentrálva. Ahogy a múltkori buli esetében, úgy ezúttal is annyira elégedettek voltak velünk, hogy a hivatalos záró To Mega Therion után sikerült még egy extra nótát is kicsikarnunk a Les Fleurs lemezről, amivel át is léptük a kétórás határt. A szokásosan kiváló formát tehát ismét csont nélkül hozták. Itt az ideje az új lemeznek is, addig pedig érdemes odafigyelni a Luciferion Light Orchestrára is.
Fotó: Polgár Péter
Hozzászólások
Kb. negyedszerre hallottam már a Siren of the Woods-t, és egy időben nagyon sokat hallgattam, de nem igazán bírtam feldolgozni azt a diszkrepanciát, hogy úgy hangzik, mint egy szerelmes dal, holott mitológiai témája van. :-D Mindenesetre örülök, ha kivétel vagyok, és másnak pozitív élményt jelentett. Ezzel a felállással ilyen összeszokottnak még nem láttam a bandát (először éreztem, hogy nem hiányoznak a Niemann-tesók), és mintha Linnea Vikström is vett volna énekleckéket 2013 óta, mert akkor valahogy nem ragyogott annyira. Az új énekesnő jó választás.
A Kings of Edom félbehagyásáért és az Invocation to Naamah nemhörgéséért ellenben jár a faszkorbács, plusz egy Hellequint elviseltem volna.
Az Ego Fall nem Mongóliából, hanem Kínából származik - a csavar ott van, hogy a Nagy Falon túli tartományt Belső-Mongóliának hívják, és ezen a részen is hasonló az etnikai-kulturális alap.
A Luciferian dalok nekem is bejöttek a korábbi hallgatások során, de az első sorokban - talán a hangfalak elhelyezése miatt - ebből most nem túl sokat lehetett hallani, főleg a gitárokból. Ezzel viszont a Therion is megszenvedett kisebb mértékben.
Rockopera témájában csak annyi, hogy a Fleurs megjelenésekor azt igérték, hogy amíg nincs kész, csak néhány fesztiválra mennek el. Utána Christofer úgy gondolta, hogy mégis le kell tesztelni a rajongókon, így született meg a 2013-as turné, amin már hallani lehetett belőle ezt-azt, de eléggé nyerspéldányban , így még nemigen ítélhető meg, hogy mi lesz belőle. Idénre ígérik a megjelenést, és mivel utána csak azt akarják előadni, így jött a best of turné ötlete.
Az a pozitív viszont, hogy ennek ellenére most is előszedtek soha nem játszott különlegességek et (Black Fairy, Swedenborg, Melek Taus, Edom), és sok mással is színesítették a programot. Kár, hogy ezt egy ritka bunkó közönség fogadta odalent, akik még a középtempós-lassúbb számok alatt is tudtak pogózni...
Ja és még egy sajtóhiba: az új operaénekes hölgy vezetékneve Malvestiti.