Shock!

november 21.
csütörtök
Betűméret
  • Betűméret növelés
  • Alap betűméret
  • Betűméret csökkentés

CD kritika tartalomböngésző

0-9ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Judas Priest: Invincible Shield

judaspriest_cMeglehetősen kézenfekvő megoldás lett volna bevágni a tíz pontot az új Judas Priestre. Az Invincible Shield ugyanis pont azt adja a rajongóknak, amit azok hallani akarnak: ez itt az a Priest, amit 2024-ben Priestként elképzelsz magadnak. Tagadhatatlan az is, hogy bomba formában vannak az öregek, ráadásul ilyen fasza, energikus heavy metalt 70+-osan tényleg senki sem tol rajtuk kívül. Meg amúgy is szeretjük őket, szóval 10 pont, kész, mehet is ki, az Invincible Shield meg az év végi listámra. Nagyjából ez volt a véleményem, mikor először lepörgött a nemzetközi nőnapra időzített, tizenkilencedik Priest-LP, szeretek azonban időt adni a lemezeknek, mielőtt véleményt alkotok róluk, így az elmúlt bő egy hétben oda-vissza pörgettem a korongot. A véleményem pedig nagyjából ugyanaz, ami első hallgatáskor volt, némileg azonban árnyalva.

megjelenés:
2024
kiadó:
Sony/Columbia
pontszám:
8,5 /10

Szerinted hány pont?
( 121 Szavazat )

Vitán felül áll, hogy ez egy bivaly anyag, és mindent hoz, amiért olyannyira lehet szeretni a bandát, és azt a kedves öreg bácsit, akivé a Metal God mára átlényegült, és aki szó szerint a lelkét is kiénekli a dalokban. Az is igaz azonban, hogy ezúttal szokatlanul sokszor dolgozzák fel saját magukat, ami ugyan ilyen terjedelmes és tiszteletet parancsoló diszkográfia birtokában simán érthető, rájuk viszont nem volt jellemző soha. A Priestben azt is marhára lehet(ett) szeretni, hogy sosem akarták kiszolgálni a rajongókat, mindig a maguk feje után mentek, és nem féltek időnként olyan meghökkentő megoldásokhoz folyamodni, amiktől a tábor jelentős részének bizony égnek állt a haja. Persze később ezek a vitatott lemezek is rendre beértek, de kétségtelen, hogy anno a Turbo, a Ram It Down vagy a Demolition (de mondhatnám akár a Nostradamust is a második Halford-érából) igazi megosztó lemezek voltak, az Invincible Shieldből pedig pont ezt a fajta izgalmat hiányolom kissé.

Ez tehát egy rajongóknak szóló, rajongók által készített anyag, hiszen ugyan a stáblista szerint Richie Faulkner mellett Glenn Tipton pengeti rajta a hathúrost, én azért feltételezem, hogy a hosszú idő óta Parkinson-kórban szenvedő alapító atya helyett is döntően Richie, illetve a produceri teendőket ezúttal is magára vállaló, Tipton helyén élőben is kisegítő Andy Sneap gitározása hallható. És ugyan ezt nyilván soha senki be nem ismerné, de abban is biztos vagyok, hogy dalszerzés terén is ők ketten vitték a prímet. Mielőtt azonban azt gondolnád, hogy nem jön be nekem az anyag, sietek is leszögezni, hogy szó sincs erről, mindössze esetemben a hozsannázás mellett ott van azért egy nagyon halvány, aprócska „de" is.

A nyitó Panic Attack kezdése persze valamennyire pont cáfolja is, amit a komfortzónából való kilépés hiánya kapcsán fentebb írtam, hiszen ki gondolta volna, hogy synthwave intrója lesz valaha is egy Priest-dalnak, nagyon hamar átváltanak azonban vele egy igazi, múltidéző fan favourite-be. 1:15-nél megérkezik a Turbo-feeling, majd szép lassan átcsapunk a Painkillerbe, a rajongók nyála pedig teljes joggal csorog, mert valóban baromi jó az egész. Kábé a dal felétől már egyértelműen az 1990-es alaplemez által kijelölt ösvényen vágtatunk, az utolsó fél perc pedig tényleg totális öntribute. A The Serpent And The King egyel még magasabb fokozatba kapcsol, Halford pedig abszolút csúcsformában sikoltja végig a verzéket, majd remekül oldják kicsit a feszkót a tök egyszerű, de karakteres refrénnel. Nem hagy pihenőt a címadó sem, Scott Travis szinte le sem száll benne a duplázóról, Halford megint csak úgy énekel, ahogy csak ő tud, és a megszámlálhatatlan sávon érkező refrén is kurva jó, a középrészen meg az „aaa"-zós rész annyira old school Priest, hogy nem lehet nem imádni. Ennyi rohanás után viszont már jólesne egy valamivel visszafogottabb tempójú dal, és szerencsére érkezik is az Ian Hill gurgulázó basszusára épülő, középtempón döngölő Devil In Disguise, egy igazi, ökölrázós Priest-himnusz. A Gates Of Hellben is marad a visszafogottabb tempó, a heroikus refrént leszámítva pedig egyértelműen a '70-es évek cuccainak hangulatát hozzák vissza benne. Egy előzetes interjúban Richie Faulkner elárulta, hogy szándékukban állt visszakanyarodni a lemezzel a csapat korai időszakához is. Ez tehát sikerült, sőt, sokadszorra végighallgatva az a véleményem, hogy egyértelműen karrierösszegző anyag született.

A Crown Of Horns balladájában ott az a kis utaztatós feeling, ami például a Desert Plains sajátja is volt anno, az As God Is My Witness a Firepower lendületét idézi, a Trial By Fire kezdése hallatán meg nem lehet nem a Victim Of Changesre asszociálni. Az Escape From Reality remekül domborítja ki a Priest epikus, mesélős oldalát, majd jön a három perc alatt maradó, rövidke, náluk meglehetősen szokatlan csordavokálokat is felvonultató Sons Of Thunder, zárásként pedig a régi barátok emléke előtt tisztelgő Giants In The Sky, és ezzel vége is. Legalábbis az alap kiadásnak, a deluxe verzióra ugyanis további három dal is felkerült bónuszként, melyek közül az utolsó, dallamosabb The Lodger a kedvencem, ami kicsit olyan, mintha Ozzy utolsó albumáról maradt volna le. Ezt amúgy ugyanaz a Bob Halligan, Jr. írta, aki a (Take These) Chainst meg a Some Heads Are Gonna Rollt is összedobta a bandának, viszont az extrákkal együtt 63 perc fölé kúszó játékidő leheletnyivel azért már több az ideálisnál.

Maximálisan rajongóbarát lemez tehát az Invincible Shield – kis rosszindulattal akár biztonsági játéknak is nevezhetnénk –, mindez azonban egyáltalán nem vesz el az értékeiből. Egy jól ismert standardok mentén, de a legmagasabb minőségben készült anyagról van szó, amivel a Judas Priest összefoglalja és meg is ünnepli öt évtizeden átnyúló karrierjét. Kötve hiszem, hogy van olyan rajongó, aki fanyalogna a hallatán.

A Judas Priest július 13-án a Rockmaratonon koncertezik. Részletek itt.

 

Hozzászólások 

 
#49 2Gábor2 2024-05-07 21:40
Idézet - AngelusH:
Valamivel lentebb a kedves sporttars arrol ertekezik, hogy szanalmas az, hogy egy 54 eves zenekar uj lemezere oromkodik a metal tarsadalom. Talan ertem miert is mondja ezt. Nem is olyan regen nekem is meggyozodesem volt, hogy a rock muzsikat tenyleg lehet nyomni az ember elete vegeig is akar, amig a szinpadra kepes felallni. Nemregiben valtozott errol a velemenyem. Lehetni lehet, hogy lehet. De erdemes is? Szerintem nem. Tudni kell tisztessegesen megoregedni es nem eroltetni. A rock legnagyobb eloadoi kozul nem igazan tudnek olyat mondani, akiknek ez sikerult. Annal tobbet, aki meg mindig probalja eloadni, hogy o ugynaz a hamm bekaplak rock isten, aki 20-30-40 eve volt. Az AC/DC legutolso lemeze nagyon korrekt lett pl. A nyito Realize viszi a lemezt. De a klipje szanalmas. 70 eves ven f@sz ott vonaglik a nyomi iskolas fiu jelmezben. Kell ezt eroltetni? Ki kell jelenteni, hogy a Judas Priest is mar boven tul van a klasszikus lemezein. Ez sem rossz zene. Elhallgatja az ember, de iparos munka. Halfi meg oreg korara meltova valt a ven buzer@ns kitutnteto cimre. Ugy is nez ki. A Judas Priest meg nem ciki. Ozzy mar nagyon durvan az. En erosen visszaskalaznam a zenekar tevekenyseget.


Akik megveszik a fent említett zenekarok újkori lemezeit és elmennek a koncertre, azok másképp gondolják.
Mindenki tisztában van vele, hogy ezek a lemezek pusztán jutalomjátékok, egyszerűen csak örülnek, hogy több évtizedes kedvencek még velük vannak, nekik zenélnek. Mert a zenész bizony emberből van, tehát megöregszik. Ahogy a rajongói is. Ezeknek a zenészeknek a turnézás/lemezkészítés az életük, anélkül valószínűleg már nem élnének. Hát csak csinálják, amíg erre igény van, nincs ebben semmi rossz.
Idézet
 
 
#48 AngelusH 2024-05-07 08:34
Valamivel lentebb a kedves sporttars arrol ertekezik, hogy szanalmas az, hogy egy 54 eves zenekar uj lemezere oromkodik a metal tarsadalom. Talan ertem miert is mondja ezt. Nem is olyan regen nekem is meggyozodesem volt, hogy a rock muzsikat tenyleg lehet nyomni az ember elete vegeig is akar, amig a szinpadra kepes felallni. Nemregiben valtozott errol a velemenyem. Lehetni lehet, hogy lehet. De erdemes is? Szerintem nem. Tudni kell tisztessegesen megoregedni es nem eroltetni. A rock legnagyobb eloadoi kozul nem igazan tudnek olyat mondani, akiknek ez sikerult. Annal tobbet, aki meg mindig probalja eloadni, hogy o ugynaz a hamm bekaplak rock isten, aki 20-30-40 eve volt. Az AC/DC legutolso lemeze nagyon korrekt lett pl. A nyito Realize viszi a lemezt. De a klipje szanalmas. 70 eves ven f@sz ott vonaglik a nyomi iskolas fiu jelmezben. Kell ezt eroltetni? Ki kell jelenteni, hogy a Judas Priest is mar boven tul van a klasszikus lemezein. Ez sem rossz zene. Elhallgatja az ember, de iparos munka. Halfi meg oreg korara meltova valt a ven buzer@ns kitutnteto cimre. Ugy is nez ki. A Judas Priest meg nem ciki. Ozzy mar nagyon durvan az. En erosen visszaskalaznam a zenekar tevekenyseget.
Idézet
 
 
#47 2Gábor2 2024-04-04 21:27
Idézet - Scarecrow:
Most hogy pörgetem a lemezt megint, azokon kezdtem tanakodni, akik meg mernének esküdni arra, hogy nem Halford énekel már, hanem kb vmi gép által kreált cucc ez már.
Azért kíváncsi leszek a júliusi koncertre, mert én simán elhiszem, hogy Rob bácsi még mindig simán kiénekli ezeket a magasakat némi effektezéssel persze egy stúdióban.
De lehet élőben is meglep majd még, bár azt nem várom el persze tőle, hogy a Painkiller-t vagy a Metal Meltdown-t is izomból nyomja már. :)


Tedd fel a Redeemer lemezt (ami 10! éves már) aztán ezt. Elég meglepő a különbség, producer ide vagy oda.
Idézet
 
 
#46 2Gábor2 2024-04-04 21:25
Idézet - Simon Zoltán papper:
Idézet - 2Gábor2:
Idézet - Simon Zoltán papper:
Idézet - nikfisz:
Idézet - Márton:
Idézet - nikfisz:
Tudom,hogy ezért k.rvára kapni fogok(he-he) : De számomra olyan szánalmas a Heavy Metal/Hard Rock műfajra nézve,hogy egy 54 éves(!!)zenekar "friss" albumára élvez el a metal társadalom.(nem arra értem aki hallgatja,hanem magára a műfajra) Hát itt tartunk 2024-ben......


Adj tippeket, neked mitől "áll fel"?
Látom kiragadtad a "lényeget". Persze vártam valami hasonlót....

..pedig ha eltekintünk a szexuális analógiától , a szívem szakad meg de sajnos igaza van ...:(


Miért lenne szánalmas? A műfaj bőven túl van a hőskorán.
Punkban, bluesban stb születnek még alapművek új bandáktól? A heavy metal legalább még létezik, nem úgy, mint jópár,gyakorlat ilag eltűnt műfaj.
Amúgy meg egy ordas nagy ferdítés, hogy a "metal társadalom" elélvez Robék új lemezétől, hiszen még a Priest-fanok is megosztottak a kommentek alapján, akit pedig eddig is hidegen hagyott a zenéjük,, azt most is hidegen hagy.

Nem, a fent említett műfajokban sem. A tradicionális blues játszható hitelesen a halálig, de nem forgatja már fel a világot. Nekem ezekről a vélemény különbségekről mindig Mick Jagger jut eszembe. Egyszer nyilatkozta , HOGY 40 felett már nem szeretné énekelni a Satisfactiont ez nyilván valamikor 1983 előtt tehette. :) :) .Akkor nekem max16 évesen ez a kijelentés teljesen rendben is volt. És nem nem pénzről vanszó. Ez olyan lehet mint a drog "csak még egyszer fent a színpadon "....és ne érts félre én is megyek AC/DC re egy vagyonért ( nem először ) "utálom" is magam érte , de csak még egyszer. ..de egy fiatalnak, egy nem "elvakult" rajongónak "...hát....


Nem érdekelnek a fiatalok (őket se én persze), de a metal koncerteken - bár már nemigen járok - tele van fiatalokkal is a nézőtér. Az természetes, hogy megvannak a hőseik.
Idézet
 
 
#45 Equinox 2024-04-04 16:57
Idézet - nemmondommeg:
Ha már feljött a téma, ajánlom a Venatort.
https://www.youtube.com/watch?v=aVI52u43TRc

1 albumos fiatal heavy metal banda, 2 két múlva Budapesten is elcsíphetők, hátha itt felfigyel rájuk valaki.

Nagyon jó tipp volt, én is láttam őket ezen a turnén, a CD-t is megvettem. Előtte is lepörgött a lemez vagy 4x-5x, nagyon tetszik. Jó kis Riot-os, US poweres beütésű tradicionális heavy metal, az új, készülődő lemezről is játszottak számot. Hallunk még róluk.
Idézet
 
 
#44 ChrissDR 2024-03-23 21:11
Király lemez. Ahogy indul a lemez az már megérdemli a 10 pontot, a többi már csak ajándék, tök mindegy milyen :D

Mondjuk tényleg baj van. Meghallgattam a most a hétvégén a Jugulatort, a Demolitiont, az Angel of Retributriont és az új KK lemezt. Örülünk egy jó ki hevy metalnak mint egy falat kenyérnek. De ennek a zenének nem ilyennek kellene lennie. Már az Angel is Retribution is visszalépés volt (szeretem azt is). Ugyanaz mint a Metallica új lemeze. Örülünk mert Metallica és jó is, de már mást is kéne hallgatni csak alig van mit...
Idézet
 
 
#43 redriot 2024-03-22 13:41
Idézet - Scarecrow:
Most hogy pörgetem a lemezt megint, azokon kezdtem tanakodni, akik meg mernének esküdni arra, hogy nem Halford énekel már, hanem kb vmi gép által kreált cucc ez már.
Azért kíváncsi leszek a júliusi koncertre, mert én simán elhiszem, hogy Rob bácsi még mindig simán kiénekli ezeket a magasakat némi effektezéssel persze egy stúdióban.
De lehet élőben is meglep majd még, bár azt nem várom el persze tőle, hogy a Painkiller-t vagy a Metal Meltdown-t is izomból nyomja már. :)


Két hete meghallgattam egy Rob interjút. Azt mondta hogy vannak napok amikor ki tudja énekelni azokat a dobhártyarepesz tő magasakat és van amikor már nem képes rá. Elárulta vannak témák az új lemezen amikkel megszenvedett, mint pl. a "Serpent And The King".
Tovább azt is mondta hogy egyszerre imád és utál Andy Sneappel dolgozni, mert igaz hogy a végeredmény tökéletes lesz, de ehhez százszor is újra kell venni részeket.

Én úgy gondolom hogy egy jó producerrel (és ugye Sneap ilyen) és Rob részéről rengeteg munkával, újra meg újra felvett részletekkel el lehetett érni a lemezen hallható eredményt.
Azt marhaságnak tartom hogy egy AI szoftver "énekelte" fel az egészet vagy hogy minden egyes hangot az autotune tolt helyre.
Az meg hogy a refréneknél és néha máshol is több éneksáv szól egymás mellett, hogy van rá pakolva delay, reverb meg tudom is én milyen alapvető effekt szerintem teljesen legális, nem von le semmit a produkció értékéből.

Élőben nyilván kímélni fogja a hangját a Metal God de nincs ezzel baj. Ha minden este megpróbálná 110%-on nyomni a Painkillert az első két koncerten még lehet hogy sikerülne is, de profiként nem felejti el hogy egy turné nem két állomásból áll és hogy a harmincadik koncert közönsége is ugyanolyan élményt vár el mint a turnényitó bulié.
Idézet
 
 
#42 Scarecrow 2024-03-22 11:32
Most hogy pörgetem a lemezt megint, azokon kezdtem tanakodni, akik meg mernének esküdni arra, hogy nem Halford énekel már, hanem kb vmi gép által kreált cucc ez már.
Azért kíváncsi leszek a júliusi koncertre, mert én simán elhiszem, hogy Rob bácsi még mindig simán kiénekli ezeket a magasakat némi effektezéssel persze egy stúdióban.
De lehet élőben is meglep majd még, bár azt nem várom el persze tőle, hogy a Painkiller-t vagy a Metal Meltdown-t is izomból nyomja már. :)
Idézet
 
 
#41 Simon Zoltán papper 2024-03-22 09:45
Idézet - 2Gábor2:
Idézet - Simon Zoltán papper:
Idézet - nikfisz:
Idézet - Márton:
Idézet - nikfisz:
Tudom,hogy ezért k.rvára kapni fogok(he-he) : De számomra olyan szánalmas a Heavy Metal/Hard Rock műfajra nézve,hogy egy 54 éves(!!)zenekar "friss" albumára élvez el a metal társadalom.(nem arra értem aki hallgatja,hanem magára a műfajra) Hát itt tartunk 2024-ben......


Adj tippeket, neked mitől "áll fel"?
Látom kiragadtad a "lényeget". Persze vártam valami hasonlót....

..pedig ha eltekintünk a szexuális analógiától , a szívem szakad meg de sajnos igaza van ...:(


Miért lenne szánalmas? A műfaj bőven túl van a hőskorán.
Punkban, bluesban stb születnek még alapművek új bandáktól? A heavy metal legalább még létezik, nem úgy, mint jópár,gyakorlat ilag eltűnt műfaj.
Amúgy meg egy ordas nagy ferdítés, hogy a "metal társadalom" elélvez Robék új lemezétől, hiszen még a Priest-fanok is megosztottak a kommentek alapján, akit pedig eddig is hidegen hagyott a zenéjük,, azt most is hidegen hagy.

Nem, a fent említett műfajokban sem. A tradicionális blues játszható hitelesen a halálig, de nem forgatja már fel a világot. Nekem ezekről a vélemény különbségekről mindig Mick Jagger jut eszembe. Egyszer nyilatkozta , HOGY 40 felett már nem szeretné énekelni a Satisfactiont ez nyilván valamikor 1983 előtt tehette. :) :) .Akkor nekem max16 évesen ez a kijelentés teljesen rendben is volt. És nem nem pénzről vanszó. Ez olyan lehet mint a drog "csak még egyszer fent a színpadon "....és ne érts félre én is megyek AC/DC re egy vagyonért ( nem először ) "utálom" is magam érte , de csak még egyszer. ..de egy fiatalnak, egy nem "elvakult" rajongónak "...hát....
Idézet
 
 
#40 Márton 2024-03-22 09:29
Idézet - nikfisz:
Idézet - Márton:
Idézet - nikfisz:
Tudom,hogy ezért k.rvára kapni fogok(he-he) : De számomra olyan szánalmas a Heavy Metal/Hard Rock műfajra nézve,hogy egy 54 éves(!!)zenekar "friss" albumára élvez el a metal társadalom.(nem arra értem aki hallgatja,hanem magára a műfajra) Hát itt tartunk 2024-ben......


Adj tippeket, neked mitől "áll fel"?
Látom kiragadtad a "lényeget". Persze vártam valami hasonlót....


Csak reflektáltam finoman az elélvezre. Nem gondoltam, hogy ezt nem érzékeled poénnak.
Idézet
 
 
#39 2Gábor2 2024-03-22 09:00
Idézet - Simon Zoltán papper:
Idézet - nikfisz:
Idézet - Márton:
Idézet - nikfisz:
Tudom,hogy ezért k.rvára kapni fogok(he-he) : De számomra olyan szánalmas a Heavy Metal/Hard Rock műfajra nézve,hogy egy 54 éves(!!)zenekar "friss" albumára élvez el a metal társadalom.(nem arra értem aki hallgatja,hanem magára a műfajra) Hát itt tartunk 2024-ben......


Adj tippeket, neked mitől "áll fel"?
Látom kiragadtad a "lényeget". Persze vártam valami hasonlót....

..pedig ha eltekintünk a szexuális analógiától , a szívem szakad meg de sajnos igaza van ...:(


Miért lenne szánalmas? A műfaj bőven túl van a hőskorán.
Punkban, bluesban stb születnek még alapművek új bandáktól? A heavy metal legalább még létezik, nem úgy, mint jópár,gyakorlat ilag eltűnt műfaj.
Amúgy meg egy ordas nagy ferdítés, hogy a "metal társadalom" elélvez Robék új lemezétől, hiszen még a Priest-fanok is megosztottak a kommentek alapján, akit pedig eddig is hidegen hagyott a zenéjük,, azt most is hidegen hagy.
Idézet
 
 
#38 Simon Zoltán papper 2024-03-22 08:39
Idézet - nikfisz:
Idézet - Márton:
Idézet - nikfisz:
Tudom,hogy ezért k.rvára kapni fogok(he-he) : De számomra olyan szánalmas a Heavy Metal/Hard Rock műfajra nézve,hogy egy 54 éves(!!)zenekar "friss" albumára élvez el a metal társadalom.(nem arra értem aki hallgatja,hanem magára a műfajra) Hát itt tartunk 2024-ben......


Adj tippeket, neked mitől "áll fel"?
Látom kiragadtad a "lényeget". Persze vártam valami hasonlót....

..pedig ha eltekintünk a szexuális analógiától , a szívem szakad meg de sajnos igaza van ...:(
Idézet
 
 
#37 Lakatos dzsekszon 2024-03-21 20:41
Sokadszori hallgatás után nekem jobban tetszik, a Firepower, 7+1
Idézet
 
 
#36 Assassin 2024-03-21 16:18
Sokadszori hallgatás után nekem jobban tetszik, mint a Firepower. 9+1
Idézet
 
 
#35 nikfisz 2024-03-21 15:27
Idézet - Márton:
Idézet - nikfisz:
Tudom,hogy ezért k.rvára kapni fogok(he-he) : De számomra olyan szánalmas a Heavy Metal/Hard Rock műfajra nézve,hogy egy 54 éves(!!)zenekar "friss" albumára élvez el a metal társadalom.(nem arra értem aki hallgatja,hanem magára a műfajra) Hát itt tartunk 2024-ben......


Adj tippeket, neked mitől "áll fel"?
Látom kiragadtad a "lényeget". Persze vártam valami hasonlót....
Idézet
 

Szóljon hozzá!


Hirdetés

Kereső

Hirdetés

Hozzászólások

Galériák

 

Depeche Mode - Budapest, Puskás Ferenc Stadion, 2013. május 21.

 

Leander Rising - Budapest, Papp László Budapest Sportaréna, 2013. február 7.

 

Magma Rise - Budapest, Club 202, 2011. május 11.

 

Die Hard - Budapest, Diesel Klub, 2011. február 13.

 

Whitesnake Tribute Band - Budapest, Petőfi Csarnok, 2010. május 4.

 

Watch My Dying - Budapest, Kultiplex, 2005. november 12.